Advies over radio! Advies over radio!

Adverteren op 100% NL


Radio Advies Bureau (RAB)

Turn up the radio!

Het RAB is de marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations en staat voor het vermarkten van radiokennis & inspiratie van nu en van morgen voor de adverteerder en haar adviseurs. RAB is één van de opdrachtgevers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) en biedt ondersteuning aan adverteerders, reclame- en mediabureaus om effectieve en creatieve radioreclame te maken. Lees meer over het RAB.

Logo RAB.jpg

Lidl Radioadverteerder van het jaar

Staatsloterij en CliniClowns beste radiocommercial

Lidl wint de titel radioadverteerder van het jaar. Staatsloterij heeft volgens de vakjuryprijs de beste radiocommercial en CliniClowns is de favoriet van de luisteraar. Dacia Duster had op Radio 538 de beste branded content campagne in het afgelopen jaar. Andere awards gingen naar Havas Lemz (radioreclamebureau van het jaar) en Nico Slooff van Zuiver Media (radiospecialist van het jaar). De winnaars van de RAB Radio Advertising Awards zijn op dinsdagmiddag 26 juni uitgereikt tijdens het RAB radio-event in Hotel W Amsterdam.

Lidl is radioadverteerder van het jaar
Door jarenlange constante aanwezigheid op radio heeft Lidl de hele markt een uplift bezorgd. Naast de reguliere actiematige uitingen brengt Lidl ook themacampagnes met muziek van volkszangers Frans Bauer en George Baker. In deze radiocommercials is het assortiment onderdeel van geheel. Dit maakt de boodschap veel krachtiger. Lidl maakt gebruik van roadblocks (gelijktijdige uitzending op meerdere zenders) en heeft dit onderzocht op reclame-effecten. Ook branded content is onderdeel van de radiostrategie. Via acties in het radioprogramma zelf komt Lidl op ludieke wijze in aanraking met luisteraars.
Voor Lidl werken Joe Public, Top Format en ZIGT.

De vakjury vindt inhaker Laurel/Yanny van Staatsloterij de beste radiocommercial
Om de mega jackpot van 10 juni te promoten hebben de reclamemakers van Staatsloterij heel snel geschakeld met een inhaker op de Laurel/Yanny hype. De radiocommercial speelt met audio én actualiteit, twee basiswaarden van radio. De call to action is de grap, dat is zeer creatief. En deze inhaker past ook nog binnen de campagnestrategie. Aan deze radiocommercial hebben meegewerkt: TBWA\NEBOKO, The Ambassadors en Universal Media Group. De vakjury creatie jureerde de 129 inzendingen op de criteria radiocreativiteit, uniciteit, effectiviteit en beleving voor de luisteraar.


Publieksprijs gaat naar CliniClowns
Met maar liefst 40% van de stemmen heeft de luisteraar bepaald dat de commercial ‘Luca’ uit de campage ‘Levende dieren’ van CliniClowns de publieksprijs van de RAB Radio Advertising Awards verdient. De radiocampagne is geproduceerd door Havas Lemz en Soundcircus.

Maandelijks wordt een selectie van vijf nieuwe meest opvallende radiocommercials beoordeeld door het Nederlandse publiek. De twee populairste commercials gaan door naar de kwartaalfinale. De beste twee radiocommercials uit deze kwartaalfinale en de twee hoogste nummers drie gaan door naar de eindronde. In de finale kan iedereen stemmen via de website besteradiocommercial.nl en de radiocommercial met de meeste stemmen wint. Onafhankelijk marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel voert in opdracht van RAB het maandelijks panelonderzoek uit.

Havas Lemz is radioreclamebureau van het jaar
Havas Lemz heeft dit jaar de beste prestaties geleverd in de RAB Radio Advertising Award publieksprijs competitie. Het goed in het gehoor liggende radiowerk voor onder andere Peugeot, Ikea en CliniClowns is opgevallen en voorgelegd aan het RAB luisteraarspanel en dit leverde twee nominaties voor de publiekspijs op. Win-win dus, effectief voor de adverteerder en aansprekend voor de luisteraar. De sterke samenwerking met mediabureau Havas is ook prijzenswaardig.

Nico Slooff (Zuiver Media) is radiospecialist van het jaar
Nico staat altijd open voor afspraken en updates. Maakt zelf ook analyses met verwachtingen van prestaties op zenderniveau en is erg nieuwsgierig naar de uitkomsten daarvan. Verder heeft hij een duidelijke mening over de ontwikkelingen in de radiomarkt, zoals over DJ’s die verhuizen of tijdelijk stoppen en wat de mogelijke gevolgen hiervan kunnen zijn op korte en langere termijn. Hij kent de kracht van radio erg goed, past de mediastrategie daarop aan en weet klanten te enthousiasmeren en te overtuigen van de kracht van radio (of liever gezegd audio). Nico zit niet standaard op het prijsverhaal, hij kijkt naar slimme oplossingen voor zijn klanten, die je verder niet zo vaak hoort in de markt. Nico plant dus met creatieve invalshoeken en gaat uiteindelijk voor het beste plan voor de adverteerder. Hij is een hele prettige gesprekspartner voor de radiobedrijven. Al jaren lang consequent en zeer kwalitatief in zijn werk.

 

Amstel Radler 0.0% genomineerd voor publieksprijs Radio Advertising Awards

De radiocommercial ‘Ringbandjes’ van Amstel Radler 0.0% is verkozen tot de beste radiocommercial in maart en is hiermee genomineerd voor de publieksprijs van de RAB Radio Advertising Awards. Op 28 juni 2016 vindt de uitreiking plaats tijdens het méér-met-radio-event in de A’DAM Toren. Dan wordt bekend welke radiocommercial de publieksprijs wint.

Amstel Radler 0.0% richt zich op werkend Nederland en dat kan met radio. Radio is overdag het meest dominante medium en bereikt de werkvloer tussen de oren. De campagne draait om kleine feestmomentjes op kantoor. In de radiocommercial wordt gevierd dat de ringbandjes zijn geleverd en dat er nieuwe vensterenveloppen zijn. Dat moet gevierd worden, met een Amstel Radler 0.0!

De radiocommercial scoort vooral hoog bij mannen. Reclamebureau Being There heeft de radiocommercial samen met het marketingteam van Amstel Bier ontwikkeld. Ga voor het beluisteren van de radiocommercials en voor meer informatie naar rab.fm.

De respondenten vonden de radiocommercial grappig en vrolijk:

  • Omdat het een grappige en aandachttrekkende reclame is.
  • Vrolijk en blijft lekker hangen... is ook grappig.
  • Grappig hoe ze 0% bier promoten. Je verwacht niet in het begin dat het om Amstel Radler gaat met die ringbandjes.

Robrecht Stoekenbroek van Being There: ”De campagne draaide om Amstel Radler 0.0 op het werk. Radio is dan een uitstekend medium om die doelgroep te bereiken. Bovendien is het een uitdagend medium. Het luistert nauw om een goede en leuke radiocommercial te schrijven. En deze keer is het meer dan gelukt.”

RAB Radio Advertising Awards publieksprijs
Het RAB organiseert op 28 juni 2016 de uitreiking van de Radio Advertising Awards waarbij de publieksprijs een van de Awards is. Voor deze prijs worden tien voorrondes gehouden waarin steeds tien radiocommercials worden beoordeeld. Bol.com, Unox Knaks, Stop heling, Wordookdonor.nl, Unox rookworst, BOB, Vodafone en KPN Mobiel zijn al genomineerd. In de komende weken wordt de laatste genomineerde gekozen door het Nederlands publiek en daarna kan er gestemd worden.

Radio wordt beluisterd via alle digitale mogelijkheden

Radio wordt digitaal beluisterd via alle verschillende apparaten, opvallend is dat het scherm van de televisie (o.a. de settopbox) het meest wordt gebruikt. Het profiel van digitale luisteraars blijft gedomineerd door jongeren en hoogopgeleiden. De radiozenders die ook op FM hoog scoren zijn het populairst. Dit blijkt uit het onderzoek Trends in Digitale Media dat uitgevoerd is door GfK. 

De totale ‘audio-ecologie’ groeit; in totaal geeft 16% van de Nederlanders aan door de toegenomen mogelijkheden het afgelopen jaar meer te zijn gaan luisteren. Vanuit eerder onderzoek weten we dat radio 82% van de totale audiotijd beslaat. Van alle Nederlanders luistert 42% weleens radio via internet (NLO/GfK, Audio Distributie Onderzoek 2015).

Van alle mogelijkheden om via internet naar radio te luisteren wordt via de televisie (o.a. settopbox) het meest geluisterd; 91 minuten per week. De pc is een goede tweede met 88 minuten, verdeeld in desktop (52 minuten) en laptop (36 minuten). De streaming network players (zoals Sonos) hebben een luistertijd van 43 minuten per week, de smartphone 23 minuten en tablet 13 minuten per week. Vanaf 2011 meet GfK de trend in ‘digitaal radio luistergedrag’ en we zien in de afgelopen vier jaar een duidelijke stijging van het gebruik van mobiele apparaten en een daling van de pc.

Liedewij Hentenaar, directeur van het Radio Advies Bureau, zegt hierover: “Het is mooi dat door de toegenomen mogelijkheden de audio-ecologie groeiende is, alles is een radio. Dit biedt nóg meer mogelijkheden voor adverteerders om het luisterend oor te bereiken en de kracht van radio te gebruiken.”

 


‚Äč